Steeds minder jongeren halen rijbewijs: “Ze geven geld aan smartphone of verre reis”
De FOD Mobiliteit reikte in 2018 exact 111.991 rijbewijzen uit. Dat is een daling met 18 procent tegenover het jaar 2010. Enkel in 2016 was er opnieuw een kleine opflakkering. “Sinds 2017 gelden er nieuwe regels voor het halen van een rijbewijs”, legt De Dobbeleer uit. “Het zou kunnen dat veel mensen op de valreep nog geprobeerd hebben een rijbewijs te halen in het oude systeem.”
Het theoretisch rijexamen werd in juni 2017 verstrengd. Sindsdien worden voor zware fouten meer punten afgetrokken. Dat had een onmiddellijk effect op het slaagpercentage. Waar vóór de aanpassing 49% van de kandidaten meteen geslaagd was, gold dat vorig jaar nog maar voor 21,5% van de 170.000 Vlamingen die aan het examen deelnamen. 10,4% had een tweede poging nodig, terwijl 3,75% pas mocht juichen na de derde keer. Met andere woorden: ruim 64% was zelfs na drie examens nog niet geslaagd. De eerste twee pogingen kosten telkens 15 euro, vanaf de derde komt daar 150 euro bij voor de verplichte theorielessen in een rijschool.
Nog duurder wordt het als je je praktijkexamen meermaals moet afleggen. Van de 122.360 Vlamingen die vorig jaar een poging deden, had 24% van de eerste keer prijs, 14,8% had één herkansing nodig, 7,6% twee. Meer dan de helft (53,6%) had dan nog altijd geen rijbewijs op zak. Prijskaartje: 40 euro per poging en na elke twee buizen 6 uur praktijkles. Bij de VAB betaal je daarvoor 405 euro.
“Het is niet normaal dat je zo vaak moet herkansen. Dan is er iets mis met het systeem”, meent Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld). GOCA, de vereniging die de rijexamens organiseert, wijst erop dat de tests relatief goedkoop zijn. “Daardoor bereiden veel Vlamingen zich onvoldoende voor.”
inds 2010 daalt het aantal uitgereikte rijbewijzen jaar na jaar. Enkel in 2016 was er opnieuw een kleine opflakkering. “Sinds 2017 gelden er nieuwe regels voor het halen van een rijbewijs”, klinkt het bij Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. “Het zou kunnen dat veel mensen op de valreep nog geprobeerd hebben een rijbewijs te halen in het oude systeem.”
De dalende trend is volgens De Dobbeleer niet verrassend. “Het is een trend die we internationaal zien”, klinkt het. “Enerzijds zijn er meer elektronische manieren om met elkaar te communiceren, daardoor hoef je je niet altijd te verplaatsen. Anderzijds wonen steeds meer mensen in stedelijk gebied waar openbaar vervoer is.”